روح الله

این وب در راستای جشنواره کشوری "روح خدا " آغاز بکار نمود

روح الله

این وب در راستای جشنواره کشوری "روح خدا " آغاز بکار نمود

مشخصات بلاگ
روح الله

پنجمین دوره از جشنواره "روح خدا "از بهمن ماه 95 شروع شده و تا رحلت حضرت امام (ره) در سال ۹۶ ادامه دارد که در رشته های شعر، مقاله نویسی، وبلاگ نویسی، نقاشی، مسابقه کتابخوانی وصیت نامه حضرت امام (ره) و موضوع ویژه اقتصاد مقاومتی برگزار می شود.

نقد مرحوم امام بر اخلاق متعارف

جمعه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۲۷ ق.ظ


مقصد قرآن و حدیثْ تصفیه عقول و تزکیه نفوس است براى حاصل شدن مقصد اعلاى توحید. و غالباً شرّاح احادیث شریفه و مفسرین قرآن کریم این نکته را، که اصلِ اصول است، مورد نظر قرار ندادند و سرسرى از آن گذشته‏اند و جهاتى را که مقصود از نزول قرآن و صدور احادیث به هیچ وجه نبوده، از قبیل جهات ادبى و فلسفى و تاریخى و امثال آن، مورد بحث و تدقیق و فحص و تحقیق قرار داده ‏اند.

حتّى علماء اخلاق هم که تدوین این علم کردند، یا به طریق علمى- فلسفى بحث و تفتیش کردند مثل کتاب شریف «طهارة الأعراق» «1» محقق بزرگ «ابن مسکویه» «2» و کتاب شریف «اخلاق ناصرى» «3» تألیف حکیم متألّه و فیلسوف‏ 

متبحِّر افضل المتأخّرین نصیر الملّة و الدّین‏ «1»- قدّس اللّه نفسه الزکیّة- و بسیارى از [قسمتهاى‏] کتاب «احیاء العلوم» «2» «غزالى» «3»- و این نحو تألیف علمى را در تصفیه اخلاق و تهذیب باطن تأثیرى بسزا نیست، اگر نگوییم اصلًا و رأساً نیست- و یا از قبیل تاریخ الأخلاق است- به اصطلاح نویسنده- که مشتمل بر قصص و حکایات و امثال و وقایع است، که صَرف وقت در آن انسان را از مقصد اصلى بازمى‏دارد.

کتاب «احیاء العلوم» که تمام فضلاء او را به مدح و ثنا یاد مى‏کنند و او را بدء و ختم علم اخلاق مى‏پندارند «4»، به نظر نویسنده در اصلاح اخلاق و قلع ماده‏

فساد و تهذیب باطن کمکى نمى‏کند، بلکه کثرت ابحاث اختراعیّه و زیادى شعب علمیّه و غیر علمیّه آن و نقلهاى بى‏فایده راست و دروغ آن‏ «1» انسان را از مقصد اصلى بازمى‏دارد و از تهذیب و تطهیر اخلاق عقب مى‏اندازد.

بالجمله، به نظر قاصر، اخلاق علمى و تاریخى و همین طور تفسیر ادبى و علمى و شرح احادیث بدین منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعیدِ قریب نمودن است. نویسنده را عقیده آن است که مهم در علم اخلاق و شرح احادیث مربوطه به آن یا تفسیر آیات شریفه راجعه به آن، آن است که نویسنده آن با ابشار و تنذیر و موعظت و نصیحت و تذکّر دادن و یادآورى کردن، هر یک از مقاصد خود را در نفوس جایگزین کند. و به عبارت دیگر، کتاب اخلاق، موعظه کتبیّه باید باشد و خود معالجه کند دردها و عِیبها را، نه آن که راه علاج نشان دهد.

ریشه‏ هاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، یک نفر را به مقصد نزدیک نکند و یک قلب ظلمانى را نور ندهد و یک خُلق فاسد را اصلاح ننماید. کتاب اخلاق آن است که به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غیر مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است که عالِم در ضمن راهنمایى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و کتاب، خود، دواىِ درد باشد نه نسخه دوانما.

طبیب روحانى باید کلامش حکمِ دوا داشته باشد نه حکم نسخه. و این کُتب مذکوره نسخه هستند نه دوا، بلکه اگر جرأت بود مى‏گفتم: «نسخه بودن بعضى از آنها نیز مشکوک است»، ولى از این وادى صرف نظر کردن اولى است.

نویسنده، راه نوشتن کتاب اخلاق را باز کردم که اگر عالمى نویسنده و قادر بر تقریر و تحریر پیدا شد، این طرز بنویسد؛ نه آن که خودِ من را چنین قدرت یا قلم شکسته‏ام را این توانایى یا قلب ظلمانیم را این بینائى است. و معلوم است اشکال نمودن سهل است، ولى حل آن کردن مشکل است. و ما از خداى متعال توفیق مى‏طلبیم که قلب سخت ما را نرمى دهد و اخلاص را نصیب فرماید که شاید از این نوشته نالایق دلى به دست آید؛

إنَّهُ وَلِىُّ الْفَضْلِ وَ الْانْعامِ.

شرح حدیث جنود عقل و جهل(طبع جدید)، متن، ص: 15

 منبع : سایت هدانا


  • احمد یوسفی

اخلاق متعارف

تفسیر ادبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی