روح الله

این وب در راستای جشنواره کشوری "روح خدا " آغاز بکار نمود

روح الله

این وب در راستای جشنواره کشوری "روح خدا " آغاز بکار نمود

مشخصات بلاگ
روح الله

پنجمین دوره از جشنواره "روح خدا "از بهمن ماه 95 شروع شده و تا رحلت حضرت امام (ره) در سال ۹۶ ادامه دارد که در رشته های شعر، مقاله نویسی، وبلاگ نویسی، نقاشی، مسابقه کتابخوانی وصیت نامه حضرت امام (ره) و موضوع ویژه اقتصاد مقاومتی برگزار می شود.

روستایی که هنوز به یاد اوست/نوفل لوشاتو

پنجشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۶، ۰۱:۱۳ ب.ظ

دهکده نوفل لوشاتو، بیست و نهمین سال جدایی از خمینی کبیر را تجربه می کند. نام این روستا، روزگاری در صدر اخبار جهان بود. در مهر ماه سال 57، زمانی که امام خمینی(ره) برای هدایت انقلاب اسلامی، تصمیم به خروج از عراق گرفت، دولت کویت با ورود ایشان مخالفت کرد و امام ناچار راهی فرانسه شد، چرا که در آن زمان، ایرانی ها و فرانسوی ها بدون ویزا می توانستند سه ماه در کشور میزبان زندگی کنند. برای همین، امام هم بدون تقاضای ویزا، عازم فرانسه شد و این کشور با اقامت ایشان در دهکده ای کوچک در حومه پاریس مخالفتی نکرد.

امام از دوازدهم مهر تا یازدهم بهمن سال 57، در خانه ای کوچک در این دهکده، انقلاب اسلامی را در ایران هدایت کرد. در این مدت، این دهکده پذیرای هزاران نفر از یاران امام از چهار گوشه جهان بود. گوش ها و قلب های میلیون ها ایرانی در این مدت، متوجه نوفل لوشاتو بود تا این که امام تصمیم گرفت این محل را ترک کند و به ایران بیاید.

پس از بازگشت امام به ایران و پیروزی انقلاب اسلامی، خانه امام در نوفل لوشاتو تبدیل به نماد مبارزه شد. به گونه ای که ایرانیان و غیر ایرانیان از این خانه بازدید می کردند و یاد امام را گرامی می داشتند.

یک سال پس از پیروزی انقلاب، دشمنان جمهوری اسلامی، خانه کوچک رهبرکبیر انقلاب اسلامی را در نوفل لوشاتو منفجر کردند و تلی از خاک بر جا گذاشتند، اما با وجود این کینه توزی، هر سال در روزهای دهه فجر، ایرانیان و دوست داران انقلاب اسلامی در این مکان جمع می شوند و یاد روزهای پرشور حضور امام در این مکان را زنده می کنند.

ساکنان قدیمی این دهکده زیبا، همان هایی که 28 سال پیش و در اوج روزهای پر تنش انقلاب در ایران، حضور رهبر فقید انقلاب را در نوفل لوشاتو به یاد می آورند، از محل اقامت امام به عنوان منزل آیت الله یاد می کنند.

کانال دوم تلویزیون فرانسه یک بار گفت وگویی با اهالی نوفل لوشاتو کرده و نظرشان را درباره همسایگی با آیت الله پرسیده بود. همگی آن ها به غیر از یک مرد که کارمند شهرداری بود و کارش جارو کردن خیابان ها بود، از این بابت اظهار خوش حالی کرده بودند. ندا یک دانش جوی فرانسوی گفته بود: «امیدوارم دیگر ملت های دربند، پیشوایی مثل آیت الله خمینی داشته باشند.»

یک شنبه ها فرانسویان در گروه های ده نفری می توانستند به دیدار آیت الله خمینی بروند. به همین خاطر یک شنبه ها، همیشه صفی طولانی از فرانسویانی که برای دیدار از آیت الله خمینی به نوفل لوشاتو آمده بودند، به چشم می خورد.

سال گذشته، هم زمان با ایام دهه فجر، جمع بسیاری در نوفل لوشاتو جمع شدند تا یاد و خاطره امام خمینی (ره) را گرامی بدارند. در این برنامه نونهالان جمهوری اسلامی مشغول به تحصیل در فرانسه، در مجتمع سعدی با خواندن سرود خمینی ای امام، یاد امام را زنده نگاه داشتند. هم چنین پس از سخن رانی و شعرخوانی دعای فرج خوانده شد.

امسال هم بسیاری از ایرانیان و علاقه مندان انقلاب در اروپا، سری به نوفل لوشاتو می زنند تا یاد مردی را گرامی بدارند که ابهت استکبار جهانی را شکست و نام ایران و اسلام و شیعه را بر سر زبان ها انداخت و به همه دنیا آموخت، با ایستادگی می توان استکبار جهانی را شکست داد.

منبع : حوزه

  • احمد یوسفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی