روح الله

این وب در راستای جشنواره کشوری "روح خدا " آغاز بکار نمود

روح الله

این وب در راستای جشنواره کشوری "روح خدا " آغاز بکار نمود

مشخصات بلاگ
روح الله

پنجمین دوره از جشنواره "روح خدا "از بهمن ماه 95 شروع شده و تا رحلت حضرت امام (ره) در سال ۹۶ ادامه دارد که در رشته های شعر، مقاله نویسی، وبلاگ نویسی، نقاشی، مسابقه کتابخوانی وصیت نامه حضرت امام (ره) و موضوع ویژه اقتصاد مقاومتی برگزار می شود.

زندگی به سبک روح الله

سه شنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۵، ۰۴:۰۷ ق.ظ
زیر سقف هر خانه‌ای، تلخی‌ها و شادی‌های آدم‌ها با هم فرق دارد اما مهم این است که همسر‌ها برای در کنار هم ماندن و حمایت از هم انگیزه داشته باشند؛ چیزی که اگر نباشد روی دیگری از سکه زندگی زناشویی خودش را نشان می‌دهد.

وقتی که همسرها زیر یک سقف بمانند تا زیر بار تبعات طلاق نروند اما قلبشان شادی زندگی مشترک و روابط همسری را نداشته باشد پدیده طلاق عاطفی اتفاق افتاده است. تله طلاق عاطفی، موضوع غریبی نیست که بشود تضمین داد یک زندگی همیشه از آن دور خواهد ماند مگر اینکه به درمان‌های آن مجهز باشید. امام‌خمینی‌(ره) در طول 62 سال زندگی مشترک‌شان همیشه عاشق همسرشان بودند و در سایه این محبت دوطرفه، توان انجام کارهای بزرگ را پیدا کردند. با ما همراه باشید تا سبک زندگی امام خمینی را که به دور ماندن از آسیب طلاق عاطفی کمک می‌کند تمرین کنید:

  • دست و دلم برای تو

«تصدقت شوم؛ الهی قربانت بروم، در این مدت که مبتلا به جدایی از آن نور چشم عزیز و قوت قلبم گردیده متذکر شما هستم. صورت زیبایت در آینه قلبم منقوش است.عزیزم! امیدوارم خداوند شما را به سلامت و خوش در پناه خودش حفظ کند. حال من با هر شدتی باشد می‌گذرد ولی بحمدالله تا‌کنون هرچه پیش آمد خوش بوده و الان در شهر زیبای بیروت هستم؛ حقیقتا جای شما خالی است. فقط برای تماشای شهر و دریا خیلی منظره خوش دارد. صد حیف که محبوب عزیزم همراه نیست که این منظره عالی به دل بچسبد؛ قربانت. روح‌الله.»؛ این بخشی از نامه امام‌خمینی(ره) به همسرشان است که سال‌ها بعد منتشر شد. انواع راه‌های زبانی و عملی را برای محبت‌آفرینی در رابطه با همسرتان به‌کار بگیرید. اینکه او بداند حواستان به رفت‌وآمد، خستگی‌ها، تلاش‌ها و فداکاری‌هایش هست، یعنی بهترین مشوق برای حفظ انگیزه را در خانه‌تان زنده نگه داشته‌اید.

  • رفیق‌ها به هم دستور نمی‌دهند

اگر مرز بین زن و شوهر از احترام، تبدیل به خط و نشان کشیدن و سودخواهی به نفع خود شود، آسیب طلاق عاطفی دور از باور نخواهد بود. اینکه زن و شوهر دوست هم باشند شعار نیست، کافی است که شما مقایسه، روحیه طلبکاری، سرزنش و جدی بودن افراطی را کنار بگذارید. این رفاقت بین همسران، در زوج‌هایی که در راه طلاق عاطفی قدم برداشته‌اند، دیده نمی‌شود. این خاطره از رابطه امام خمینی با همسرشان به روایت خانم دباغ نمونه بارز و خوبی است: ایشان احترام خاصی برای خانم قائل بودند. به‌عنوان مثال امام به پرهیز از اسراف اهمیت بسیاری می‌دادند اما بعضی اوقات که خانم فراموش می‌کردند چراغ راهرو را خاموش کنند، خودشان مشغول هر کاری که بودند، بلند می‌شدند و چراغ را خاموش می‌کردند. خانم می‌پرسیدند چرا به من نگفتی این کار را انجام دهم. امام هم جواب می‌دادند: «مرد حق ندارد به زنش دستور دهد».

  • راز عاشقی

امام‌خمینی(ره) درخصوص علت علاقه به همسرشان به فرزندانشان می‌گفتند: «اگر شما هم همین‌قدر فداکاری کنید، همسران‌تان تا آخر همین‌قدر به شما علاقه خواهند داشت». نخستین قدم ازدواج، با انتخاب همسر شروع می‌شود؛ شروعی که معنایش این است که شما با چه‌کسی می‌خواهید فرق داشته باشید؟ از کدام خواسته‌های خودتان برای خواسته‌های یک فرد دیگر می‌گذرید؟ ضعف‌های چه‌کسی را تحمل می‌کنید؟ و... . پذیرش اینکه همسرتان اگر صد نیست، صفر هم نیست به شما در بالارفتن آستانه تحمل‌تان کمک می‌کند. این تحمل سختی، شرط وفاداری است و داشتن جواب برای این دغدغه که چرا باید تحمل کنم، زیربنای پیشرفت زندگی زناشویی شماست. برای اینکه بتوانید وفادار باشید 1- بدانید همسرتان چه توانایی‌ها و ضعف‌هایی دارد؟ 2- قدرت خودتان را برای پشتوانه همسرتان شدن باور کنید و چند تمرین برای اثبات این وفاداری شروع کنید.

  • فقط گناه نکن

بعضی‌ها خودشان قدم اول ‌خراب شدن زندگی را برداشته‌اند. تقاضای اشتباه یک همسر برای انجام رفتار‌های گناه یا مثلا بی‌توجهی به پدر و مادر و خانواده همسر این پیغام را ایجاد می‌کند: وقتی به اولیای مهم زندگیت که اول خدا و بعد پدر و مادر است بی‌وفا شدی، اجازه بی‌میل‌ شدن به من را هم خواهی داشت. برای انسانی که برای بنده خدا بودن آفریده شده، گناه، نوعی خودزنی است. همسر‌ها هم که همسفر جاده دنیای هم هستند باید نسبت به سرنوشت آخرتی هم حساس باشند. خاطره‌ای از همسر امام: «اوایل زندگی‌مان، به من گفتند من به‌کار تو کاری ندارم. به هر صورت که میل داری لباس بخر و بپوش اما آنچه از تو می‌خواهم این است که واجبات را انجام بدهی و محرمات را ترک کنی؛ یعنی گناه نکنی». خانم دباغ هم در قرار‌های آزادی و خط قرمز خانه امام می‌گویند: امام همسرشان را در خانه آزاد می‌گذاشتند و احترام می‌کردند تا جایی که روزی که خانم مهمان خصوصی داشت، امام می‌پرسیدند: «امروز می‌توانم در داخل حیاط قدم بزنم؟»

  • بود و نبودت فرق دارد

بسته به زندگی خودتان، راه‌هایی را پیدا کنید که به همسرتان نشان دهید که بود و نبودش فرق دارد. وقتی همسرتان کاری برای شما انجام داده است به نیتش توجه کنید نه به نقاط ضعف آن . نقاط قوت آن‌را ابراز کنید. برای همسرتان غرور نداشته باشید و نشان دهید برای انجام چه کارهایی به او وابسته‌اید و نیاز دارید؟ گاهی لازم است برای واکسینه‌شدن رابطه‌تان موقعیت‌‌هایی را که مزه‌اش به با هم بودن است شناسایی کنید و بی‌هم سراغ آن نروید. این رفتارها، از عادت‌های فراموش شده همسران مبتلا به طلاق عاطفی است. عروس امام می‌گویند: «مادر اگر سر سفره نمی‌نشست، امام غذا نمی‌خوردند. منتظر می‌ماندند ولو اینکه همه سر سفره حاضر باشند. گاهی ما زودتر دست به غذا می‌بردیم اما نمی‌گفتند چرا صبر نمی‌کنید؟ می‌گفتند: خانم نیامدند؟ گاهی چندبار ایشان را صدا می‌زدند و این رفتارشان در همه اثر می‌گذاشت».

  • تقسیم کار، محبت می‌آورد

تحقیقی که در دادگاه خانواده‌ای انجام شد، نشان داد که مردهایی که در کارهای خانه به همسرشان کمک می‌کنند، در سایر موضوعات هم رضایت زناشویی بیشتری به‌دست می‌آورند. تقسیم کار نوعی ابراز محبت به همسر و تلاش برای پر نشدن آستانه اوست. عروس امام‌خمینی می‌گویند: خانم تعریف می‌کردند که چون شب‌ها بچه‌ها خیلی گریه می‌کردند و تا صبح نمی‌خوابیدند، امام شب‌‌ها را تقسیم کرده بودند. مثلا 2 ساعت خودشان از بچه‌ها نگهداری می‌کردند و خانم می‌خوابیدند و بعد خانم بلند می‌شدند. فرزندان امام هم تعریف می‌کنند که آقا بعد از انجام کارهای شخصی‌شان، ساعتی را با بچه‌ها بازی می‌کردند تا کمک خانم در تربیت بچه‌ها باشند. این خاطرات امام، ذهن را به یاد تقسیم کار در خانه حضرت زهرا(س) می‌اندازد. این شباهت‌ها از الگوگیری امام‌خمینی‌(ره) از زندگی ائمه می‌گوید که باعث ممتازشدن همه جنبه‌های زندگی‌شان مثل روابط با همسر هم شد.

  • خستگی واگیر دارد

امام در ابتدای خطبه عقدی که برای زوج‌های جوان می‌خواندند، می‌گفتند: «سعی کنید باهم رفیق باشید». به همسران به‌طور جداگانه یادآوری می‌کردند: «اگر مرد هستی و بیرون خانه هزاران مسئله داری، وقتی به خانه می‌‌آیی ناراحتی‌هایت را پشت در بگذار و سعی‌کن با لطف و مهربانی داخل خانه بشوی». از آن طرف به زن‌ها هم توصیه می‌کردند: «تو هم ممکن است در خانه خیلی کار کرده و خسته باشی، ولی خستگی‌ات را به شوهرت منتقل نکن. به استقبالش برو و زندگی گرمی برای خودتان بسازید. جوری خانه را آماده کن که وقتی شوهرت یادش آمد که می‌خواهد به منزل بیاید، شوق و ذوق پیدا کند. طوری نباشد که با اکراه بیاید». گاهی اضافه‌شدن اشتغال خانم‌ها در بیرون خانه دلیل مضاعف این خستگی می‌شود که به‌نظر امام‌(ره) کار زن باید تا جایی باشد که به خانواده‌اش لطمه نخورد. مثل یک قانون، ابراز دائمی کلمه «خسته‌ام» را در خانه ممنوع کنید و حتی روی در ورودی خانه نمادی از خنده بگذارید تا همسرتان و بقیه، نشاط در خانه را به یاد بیاورند.

  • این نقطه ضعف‌ها جدایی می‌آورد

نشانه‌ها و دلایل طلاق عاطفی در هر خانواده‌ای متفاوت و با شدت‌های مختلفی است. زمانی که رفتارهای زیر در یک خانواده برای مدت طولانی عادت شود، می‌‌توان گفت که نشانه‌های طلاق عاطفی در حال شکل‌گیری است:
1- همسران به‌جای اعتماد به یکدیگر، دائم حس بدبینی، مخفی‌کاری و چک کردن یکدیگر را انجام دهند.
2- وفاداری به خدا و بنده‌های خدا در همسران بی‌محبت کم است.
3- زوجین دچار طلاق عاطفی به هیچ‌کدام از انواع روش‌‌های ابراز محبت و احترام پایبند نیستند و انگار همدیگر را نمی‌‌بینند.
4- در خانواده‌هایی که دچار طلاق عاطفی شده‌اند، فقط خانه مشترک باقی مانده است و تلاش برای آرامش‌سازی‌ وجود ندارد.
5- کم‌توجهی به انباشته‌شدن فشارهای روانی کوچک، موجب بروز دلزدگی و عدم‌تلاش برای کسب رضایت طرف‌مقابل می‌شود. این همسران اغلب از حال هم غافلند و اگر سؤال کنیم از کی این روند شروع شد، جواب آن را دقیق نمی‌دانند.
6- هر‌نوع رابطه همسری و همکاری لذتبخش، در طلاق عاطفی همسرها فراموش می‌شود.
7- همسران مبتلا به طلاق عاطفی در ترازوی بین انتظارات و واقعیت و توان همسرشان تعادل ندارند.

منبع : همشهری آنلاین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی